Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Nowe Elfy w lipcu przyszłego roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Data publikacji:
11-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-12-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Koleje Wielkopolskie. Nowe Elfy w lipcu przyszłego roku
fot. JR
Koleje Wielkopolskie czekają na cztery nowe, elektryczne zespoły trakcyjne Elf 2, które są aktualnie produkowane w Pesie. Pierwsze dwa pociągi mają trafić do przewoźnika w lipcu przyszłego roku, a dwa kolejne jesienią. Województwo wielkopolskie nie dofinansuje za to ich zakupu ze środków z KPO. Sprawdzamy dlaczego.

Jak już informowaliśmy na naszych łamach, województwo wielkopolskie prawie na pewno nie skorzysta ze środków z Krajowego Planu Odbudowy i nie zakupi nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Powodem są ograniczenia czasowe i konieczność rozliczenia środków z KPO do połowy 2026 roku (Wielkopolska do tej pory nie rozstrzygnęła przetargu i nie zamówiła nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych).

Dofinansowania zakupu Elfów 2 z KPO nie będzie

Jednocześnie aktualnie trwa produkcja czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych ELF 2, które Wielkopolska zamówiła w Pesie na początku ubiegłego roku. Samorząd uzyskał dofinansowanie do ich zakupu z centralnego programu Polski Ład, a same pojazdy powinny dotrzeć do województwa w przyszłym roku. Czy w takim wypadku Wielkopolska mogłaby dofinansować ich zakup także lub tylko z KPO i “nie stracić” środków z Planu Odbudowy?

– Województwo Wielkopolskie analizowało możliwość przedstawienia do refundacji z KPO pojazdów budowanych aktualnie w PESA Bydgoszcz w ramach programu POLSKI ŁAD. Przedstawione wraz z dokumentacją aplikacyjną dokumenty, zapisy umów o dofinansowanie nie pozwalają na realizację takich rozwiązań bez narażenie się na możliwą utratę dofinansowania – przekazał nam Departament Transportu UMWW.

Przedstawiciele urzędu dodali, że planowany termin rozliczenia środków z Polskiego Ładu to trzeci oraz czwarty kwartał 2025 roku.

Pierwsze Elfy przyjadą w lipcu 2025 roku

Ponadto dowiedzieliśmy się, jak postępuje proces produkcyjny nowych pociągów, z których dwie jednostki miały dotrzeć do zamawiającego w ciągu 22 miesięcy od momentu zawarcia umowy. Termin ten upłynął w połowie listopada bieżącego roku, a pociągi wciąż nie zostały dostarczone, dlaczego?

– PESA Bydgoszcz poinformowała, iż zadeklarowane w aneksie warunkowe skrócenie czasu realizacji do 22 miesięcy (dla dwóch pojazdów) nie będzie mogło zostać zrealizowane z uwagi na opóźnienia w dostawach podzespołów spowodowane powodziami i podtopieniami na terenie wielu państw w Europie, w szczególności Polski, Czech, Słowacji, Rumuni, Austrii, Włoch oraz pożaru u jednego z poddostawców. Wobec powyższego wiążące pozostają zapisy umowy pierwotnej. Dostawa pierwszych dwóch pojazdów do 17 lipca 2025 r. i kolejnych dwóch do 17 listopada 2025 roku – odpowiada Departament Transportu.

W odpowiedzi na pytanie o to, kiedy nowe jednostki wejdą do służby usłyszeliśmy, że stanie się to “po dokonaniu wszystkich niezbędnych odbiorów”. Jednostki będą użytkowane przez Koleje Wielkopolskie.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koleje Wielkopolskie. Czy pociągi wodorowe będą potrzebne?

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Czy pociągi wodorowe będą potrzebne?

Jakub Rösler 28 listopada 2024

Jakie spalinowe zespoły trakcyjne chcą kupić Koleje Wielkopolskie?

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie kupują używane pojazdy spalinowe

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie kupują używane pojazdy spalinowe

Jakub Rösler 23 października 2024

Koleje Wielkopolskie pojadą z Piły do Krzyża

Pasażer

Koleje Wielkopolskie pojadą z Piły do Krzyża

Kasper Fiszer 28 września 2024

Zobacz również:

Koleje Wielkopolskie. Czy pociągi wodorowe będą potrzebne?

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie. Czy pociągi wodorowe będą potrzebne?

Jakub Rösler 28 listopada 2024

Jakie spalinowe zespoły trakcyjne chcą kupić Koleje Wielkopolskie?

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie kupują używane pojazdy spalinowe

Tabor i technika

Koleje Wielkopolskie kupują używane pojazdy spalinowe

Jakub Rösler 23 października 2024

Koleje Wielkopolskie pojadą z Piły do Krzyża

Pasażer

Koleje Wielkopolskie pojadą z Piły do Krzyża

Kasper Fiszer 28 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5